top of page
Ieškoti

„(Ne)surinktos kolekcijos paslaptys“ LDS projektų erdvėje



Balandžio 18 d., 14.00 val. dizaino krypties meno doktorantė Ieva Baltrėnaitė-Markevičė gins meno projektą tema „(Ne)surinktos kolekcijos paslaptys: kasdienybės refleksija, interpretacija ir kontekstai lietuvių moterų aprangoje XX a. 5–8 dešimtmečiais" (Dizainas V 003)


Gynimą lydi paroda „(Ne)surinktos kolekcijos paslaptys", kuri veiks nuo 2024 m. balandžio 5 d. iki balandžio 18 d. Lietuvos dailininkų sąjungos projektų erdvėje (Vokiečių g. 2, Vilnius).

 

Ekskursijos su autore po parodą vyks: balandžio 6 d. 12:00 val.,

balandžio 11 d. 18:00 val.,

balandžio 16 d. 18:00 val.


Parodoje (Ne)surinktos kolekcijos paslaptys Ieva Baltrėnaitė-Markevičė pristatys meno doktorantūros studijų metu rinktą 1940–1970 m. Lietuvos moterų drabužių kolekciją. Parodą papildys gyvi susitikimai-ekskursijos, kurių metu autorė plačiau papasakos apie savo vykdytas kūrybines strategijas, rastų drabužių istorijas, lietuviškas aptariamo laikmečio madas.


Penkis metus vykdyto meninio projekto pagrindinis objektas – 1940– 1970 m. Lietuvos moterų drabužiai ir jų istorijos. Savadarbiai rūbai byloja apie jų sukūrimo fone vykusius lemtingus XX a. įvykius: pasaulinį bei partizaninį karus, kurie staiga ir negrįžtamai pakeitė visuomenę. Šias tragedijas lydėjo didžiuliai gyventojų persislinkimai, sąlygoti Holokausto, tremčių į Stalino gulagą, bėgimo į Vakarus karui baigiantis, vokiečių ir lenkų repatriacijų, kaimo kraustymosi į miestą bei emigrantų iš SSRS srauto.


Aptariamo laikotarpio Lietuvos moterų drabužių istorijos yra itin unikalios, o patys drabužiai savo medžiagiškumu, atsiradimo aplinkybėmis ir tolesniu gyvenimu atskleidžia juos nešiojusių žmonių ir jų laikų buities istorijas. (Ne)surinktos kolekcijos paslaptys kalba apie laiką, kai, nepaisant vargo ir nepritekliaus, daiktų bei medžiagų trūkumų, žmonės vis tiek puošėsi pasitelkdami tai, kas tuo metu jiems buvo prieinama – vaizduotę ir kūrybingumą. Apie tai liudija kolekcijoje esanti vestuvinė suknelė, pasiūta iš ryškiai mėlyno audinio, atsivežto iš tremties Sibire, išleistuvių suknelė, pasiūta iš amerikietiško vyriško kostiumo pamušalo, ar išeiginė suknelė, dėvėta visomis progomis beveik keturiasdešimt metų, kuri iki šiol nėra susidėvėjusi. Kolekciją sudaro: dvidešimt keturios moteriškos suknelės, trys kostiumėliai, viena palaidinė, vienas sijonas, vienas paltas, treji bateliai, vieni žieminiai batai, keturi mados žurnalai, vienas vaikiškas krikšto drabužių komplektas, viena vaikiška suknelė, viena skarelė, vienas megztas šalikas, vienas sąsiuvinis su ranka pieštais drabužių modeliais, trys neaiškios paskirties mezginiai.

 

Projektą lydi tyrimas apie 1940–1970 m. Prancūzijoje gyvenusias lietuvių kilmės moteris bei jų aprangą, Žemaitės atvejo studija ir kūrybiniai projektai. Visą meninį projektą susieja Detektyvinės sienos kūrinys, kuris vizualiai sugrupuoja tyrimo eigą ir rezultatus. Autorės gyvas pasakojimas padeda išnarplioti ant sienų pateikiamų chronologinių sekų reikšmes.


Kūrybinės dalies vadovė: Prof. Egle Ganda Bogdanienė (Vilniaus dailės akademija, vaizduojamieji menai, dailė V 002)

Tiriamosios dalies vadovė: Prof. dr. (hp) Giedrė Jankevičiūtė (Vilniaus dailės akademija, humanitariniai mokslai, menotyra H 003)

Konsultantė: Prof. Laura Stasiulytė-Gudaitė (Vilniaus dailės akademija, vaizduojamieji menai, dailė V 002)


Meno projektas ginamas Vilniaus dailės akademijos Meno doktorantūros dizaino krypties meno projekto gynimo taryboje:

 

Pirmininkė: Prof. Jolanta Talaikytė (Vilniaus dailės akademija, vaizduojamieji menai, dizainas V 003)

 

Nariai: Prof. Barbara Ābele (Latvijos dailės akademija, vaizduojamieji menai, dizainas V 003), Dr. Karolina Jakaitė (Vilniaus dailės akademija, humanitariniai mokslai, menotyra H 003), Prof. Laima Oržekauskienė (Vilniaus dailės akademija, vaizduojamieji menai, dailė V 002), Doc. dr. Tomas Vaiseta (Vilniaus universitetas, humanitariniai mokslai, istorija H 005).


Nuotrauka: Veronikos Žukauskaitės-Balandienės palaidinė iš 1960-ųjų pradžios. Nuotraukos autorė: Saulė Barley, 2022

Kommentare


bottom of page